پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 181872
يارانه کالايي رمضان حذف شد
تاریخ انتشار : 1394/03/30 09:39:39
نمایش : 1699
با‌ برگزارنشدن نمايشگاه ضيافت در سال‌جاري، يارانه‌اي که دولت هرساله و به طور غيرمستقيم براي عرضه کالاهاي اساسي ارزان قيمت به قشر ضعيف جامعه در آستانه ماه رمضان پرداخت مي کرد، حذف شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، نمايشگاه طرح ضيافت به عنوان مکاني که عموما قشر ضعيف جامعه را به خود جلب مي‌کرد و براي حمايت از آنها در قالب ارايه کالاهاي مصرفي مردم در ماه رمضان با حمايت يارانه‌اي دولت برپا مي‌شد‌ در سال‌جاري با استدلال اينکه توليد انواع کالا در کشور مناسب بوده و رفت و آمد مردم به اين اماکن به دليل بعد مسافت دشوار است، حذف شد.

نمايشگاه ضيافت در سال‌هاي گذشته به حدي مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار مي‌گرفت که برخي از مردم علاوه بر خريد موارد نياز خود در ماه رمضان‌ به دليل قيمت‌ مناسب اجناس در اين نمايشگاه، مايحتاج چندين ماه خود را نيز ذخيره مي‌کردند.

اين امر علاوه به اينکه به اقتصاد خانوار آسيب پذير کمک مي‌کرد باعث رونق کسب و کار اصناف و توليدکنندگان مي‌شد‌. درشرايط رکودي اخير نيز توليد‌کنندگان و اصناف در واکنش به حذف عرضه مستقيم کالا‌ در حرکتي هماهنگ وعده برگزاري طرح ضيافت را در واحد‌هاي خود از قبيل خرده فروشي‌ها و بنکداري‌ها با عرضه انواع مواد غذايي مورد نياز مردم با تخفيف ۵ تا ۱۵ درصدي دادند و اعلام کردند که به دليل شرايط رکود حاکم بر بازار حاضرند که اين طرح را در ماه‌هاي آينده نيز ادامه دهند.

با اين حال عدم اجراي طرح ضيافت يا تعلل در طرح‌هاي مشابه آن نارضايتي‌هايي را باعث شده است به طوري که خسروتاج، قائم‌مقام وزير صنعت در واکنش به اين امر گفت‌: ‌چندين بار گفته‌ام تنظيم بازار محصولات کشاورزي پس از قانون انتزاع بر عهده وزارت جهاد کشاورزي و تنظيم کالاهاي صنعتي و معدني بر عهده وزارت صنعت و معدن و تجارت است.

اين موضوع واکنش وزير جهاد کشاورزي را به همراه داشت به طوري که در حاشيه نشست هيات دولت در جمع خبرنگاران درباره طرح ضيافت‌ گفت‌: ‌جلسات ستاد تنظيم بازار برگزار و مقرر شد علاوه بر سهميه عادي، تامين کالاهاي برنج، گوشت مرغ، گوشت قرمز، روغن و شکر به دسته‌هاي ذي‌ربط ابلاغ شود اما گزارشي از مشکل تنظيم بازار نداشتيم.

بنابر اين گزارش، تنظيم بازار کالاهاي مورد نياز مردم ماه رمضان در حالي با استدلال فراواني کالا توجيه مي‌شود که عدم توجه به اين امر زمينه سوء‌استفاده برخي از عرضه‌کنندگان را در اين ماه فراهم کرده و به قشر ضعيفي که به خريد ارزان کالا در اين ايام دل خوش کرده بودند، فشار مضاعف وارد مي‌کند.

دهن‌کجي به ۴۰۰ هزار واحد صنفي
همچنين برگزاري نمايشگاه‌هاي ضيافت در تهران و برخي از استان‌ها و ارايه مجوز به آنها توسط شهرداري صداي رييس اتاق اصناف را درآورده است.
در همين رابطه رييس اتاق اصناف کشور گفت: برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف در ماه رمضان دستاويزي براي دلالان و واسطه‌هايي شده که هيچ‌گاه حقوق دولت را پرداخت نمي‌کنند و سر در آخور جاهايي دارند که نبايد داشته باشند.

فاضلي درباره برگزاري نمايشگاه‌هايي که با مجوز شهرداري در پارک‌ها برگزار مي‌شود، تاکيد کرد: يک نفر در اين کشور نيست که بگويد شهرداري چه محلي از اعراب دارد که مجوز برگزاري اين نمايشگاه‌ها را مي‌دهد؟ از سوي ديگر کالاهاي غيراستاندارد، بنجل و از مد افتاده به نام کالاهاي توليدي ايران در اين نمايشگاه‌ها ارايه مي‌شود و اقلام ديگر نيز کيفيت لازم را ندارند.

رييس اتاق اصناف کشور تصريح کرد: مگر کشور در مباحث اقتصادي و موضوعاتي اينچنيني مسوول ندارد که نهادهايي مثل شهرداري اين کار را انجام دهند؟ بنده در اين زمينه طي نامه‌اي به شهردار تهران‌ عنوان کردم که ايشان را مسوول اين موضوع مي‌دانم و بايد جلوي اين بي‌بند‌وباري گرفته شود‌ چون اين امر دهن‌کجي به بيش از ۴۰۰ هزار واحد صنفي فعال و زحمتکش است.

وي همچنين درباره طرح فروش فوق‌العاده از سوي واحد‌هاي صنفي نيز گفت: به واسطه نوع کالاهايي که در ماه رمضان بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد مي‌توان گفت که موضوع فروش فوق‌العاده جاي طرح چنداني ندارد‌ چون اين طرح بيشتر در کالاهايي مثل کفش، پوشاک، لوازم خانگي و برخي کالاهاي ديگر معني پيدا مي‌کند ولي براي برنج يا روغن که جزو توليدات صنعتي هستند و قيمت‌گذاري آنها توسط سازمان حمايت انجام مي‌شود، نمي‌توان طرح فروش فوق‌العاده گذاشت و تخفيفاتي براي آنها اعمال کرد.

رييس اتاق اصناف کشور ادامه داد: سود عمده‌فروشي هفت درصد و خرده‌فروشي حدود ۱۲ تا ۱۷ درصد است‌ بنابراين نمي‌توان اين سود را نيز در نظر نگرفت و به فروشندگان گفت که بايد روي قيمت‌هاي خود تخفيف دهند و متضرر شوند. ولي در عين حال به دليل افزايش تقاضا‌ برخي واحد‌هاي صنفي با توجه به ماه رمضان از اين طرح استقبال کرده‌ و حاشيه سود بسيار کمي براي خود در نظر گرفته‌اند.

فاضلي ادامه داد: يکي از اقلام ديگر پرمصرف در ماه رمضان زولبيا و باميه است که قيمت‌گذاري شده و اين در حالي است که فروشندگان و واحد‌هاي توليدي مربوطه از اين قيمت‌گذاري راضي نيستند‌ چون با توجه به افزايش هزينه‌هايشان قيمت جديد پاسخگو نيست.پس چگونه مي‌توان انتظار داشت که دوباره در طرح فروش فوق‌العاده شرکت و تخفيف‌ روي محصول خود اعمال کنند.

فاضلي با بيان اينکه کالاهاي اساسي و سبد خانوار که شامل برنج، روغن، گوشت قرمز و گوشت سفيد است احتياج به برگزاري نمايشگاه‌ ندارد و بازار‌ خودش را در زمينه‌ اين کالاها تنظيم مي‌کند، گفت: قيمت‌گذاري اين کالاها مشخص است و در شرايطي که بازار وضعيت مناسبي دارد ضرورت برگزاري نمايشگاه‌هاي ضيافت احساس نمي‌شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html